piguins,zeeleeuwen en albatrossen - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Henk Koning - WaarBenJij.nu piguins,zeeleeuwen en albatrossen - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Henk Koning - WaarBenJij.nu

piguins,zeeleeuwen en albatrossen

Door: henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Queenstown

dunedin is een voor mij de mooiste stad van nieuw zeeland. althans tot nog toe, ik kom nog in christchurch. het is mischien wel de oudste stad van het land, het oude univeritijdsgebouw, station en vele kerken, doen een goed poging om dat waar te maken.
ik heb veel door de stad gelopen de afgelopen dagen en gemerkt dat dit een stad is die veel te bieden heeft. van uitgaan gister goed uitgeweest ;) tot cultuur en natuur. ik heb de eerste dag speight's bierbrouwerij bezocht, een mooie oude brouwerij, met een goede praatjesmaker om het verhaal van de brouwerij luidkeels aan elkaar te jodelen. de twee dagen vooral veel door de stad gehobbelt. heb naast veel heuvels ook gemerkt hoe je zo op verasend leuke plekkjes kunt komen. zo was ik in de botanische tuinen, een wijk, waarvan de huizen waren slecht onderhouden, maar vooral het in de vele banken en hier en daar een lege bier fles sprongen in het oog, studenten dus ;)
ook de kerken waren zeer aanwezig, ben benieuwd of christchurch dit kan toppen ;)
dag erna op een trein gesprongen die je 1,5 uur op weg neemt door de pelinsula. langs de kust veel mooie uitzichten gespot. iets met treinen dat me elke keer als ik er mee reis toch meer pakt dan een vlieg of bus reis. volgens mij zijn stations en havens meer een punt van vertrek. ook nog even langs nieuw lands catabury chocalde fabriek gegaan, een tour die ik niet heel boeiend vond. het enige leuke feitje was dat ik in een kamer was waar 3.5 miljoen kilo chocolade was opgeslagen, verder een grote reclame film.

gister met een tour naar de regionale natuur wezen kijken. we hebben albatrossen zien vliegen, de enige kolonie die nog op het vaste land nesten heeft. het zijn de grootste (zee)vogels met een maxuim span wijte van 3.3 meter. daarna naar de zeeleeuwen wezen kijken, vooral mannen en dat was te zien, het testostoron vloog door de lucht. er zijn maar 16 vrouwtjes in nieuw zeeland voor honderd mannen, dus soms zie wat "compromissen" op het strand waar vaak de jongere mannen de sjaak zijn zeg maar :)
ach als alle mannen daar echt sexueel gefrusteerd zijn, zwemmen ze makkelijk 700 kilometer om op de eilanden voor antartica hun slag te slaan.
overgens werd het zelfde strand gedeeld met 2 piguin soorten en andere zeelvogels. de yellow eyed puigin en the blue puigin, de laastste niet gezien komen, alleen s nachts aanwal. de yellow eyed kwam wel net terug van het vissen voor de jongen, na een korte wageling waren de jongeren klaar om te eten, dat vonden de ouders niet goed genoeg er moest eerst een stukje gepsongen en gelopen worden voor het eten van het gemalen papje zeevoer mocht beginnen. albatrossen en puinings hebben een streng dieet voor hun jongen voordat ze uit mogen "vliegen" want ze zijn te zwaar.
als laast de heuvel op om de fur seals te zien, een zee honden soort die bijna uit gestroven was vanweg, nou je raad maar :)
nu gaat het weer redelijk goed met ze ze zijn beschremt, tegen menselijk geweld. het komt wel eens voor dat de zeeleeuwen even komen dineren.
daarna lekker uitgeweest zoals ik al gezegt had, iets waar ik de busreis en hier in queenstown nog wel even heb gevoelt. na ja ben dan ook jarig geworden die nacht. hier in queenstown omdat de bus dit aandoet voor je naar christchurch kan.

• 17 Februari 2007 - 09:19

Paulien:

Henk!!!! Gefeliciteerd :D

• 17 Februari 2007 - 09:27

Kees De Koning:

de zon scheen maar toen
    je geboren werd lag er ijs in de sloot dat was nog eens wat dus van harte gefeliciteerd nog vele mooie dagen toe gewenst op nieuw zeeland
    en nog vele mooie jaren in gezondheid en voorspoed
    schrik niet je liefhebbende vader de grote kees.

• 17 Februari 2007 - 10:55

Tynke:

Gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een prachtige wereld daar zeg, aan de foto's te zien.. Enneh, las ik nou ergens chocolade? Nou ben ik pas echt jaloers!!! ;)

Groetjes Tynke

• 17 Februari 2007 - 11:08

Jannie De Koning:

We hebben op je verjaardag naar je laatste verhaal en foto's gekeken. Ziet er leuk uit. Nog van harte gefeliciteerd.
    Jannie, Henk, Marieke en Jan Willem

• 17 Februari 2007 - 19:34

Rudmer:

He Henk, gefeliciteerd!

• 18 Februari 2007 - 00:14

Petra:

oh ja, gefeliciteerd!! dunedin klinkt erg goed!!

groeten, Petra

• 19 Februari 2007 - 08:18

Jan-willem:

van harte jongen, dit gaan we toch nog wel in NL vieren heh? Dan maar wat maandjes later!

groeten jw

• 19 Februari 2007 - 08:55

Mieke:

Fijn dat je het naar je zin hebt in nieuw zeeland!Leuk om je verhalen te lezen.. Oh ja en nog gefeliciteerd :)

• 20 Februari 2007 - 10:19

Wiekedekoning:

Henk, je vertelde van Dunedin , de mooiste stad
    van het zuiden van Nieuw- Zeeland, heb je daar ook foto's van gemaakt.
    En ..hebben de zeeleeuwen
    ook nog met je gedineerd.

Hartelijke groeten van Ma,
    en Dirk- Teun.
    Veel plezier en goed uitkijken!