ijs,ijs en nog eens ijs - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Henk Koning - WaarBenJij.nu ijs,ijs en nog eens ijs - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Henk Koning - WaarBenJij.nu

ijs,ijs en nog eens ijs

Door: henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

03 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Queenstown

eergister de prachtige gletser van frans beklomen, de glesters is vernoemd naar de toemalige keizer van oosterrijk; franz josef. niet omdat hij dat zelf heeft gedaan of ooit is geweest, maar omdat zijn landgenoot meneer haast dat nodig vond.
ja meneer haast was me er eentje, hij heeft zichzelf eerst een rivier, strand, bos,dorpje en alles wat hij verder nog kon verzinnen genoemd. uiteindelijk ondekte hij ook nog een gletser. dus heeft deze egotripper, hem maar naar de keizer genoemd,he, deze benoeming leverderde hem de wel even titel "von haast" op en maakte hem van adel. althans dat zegt de legende, historisch gezien, zou het kunnen zijn dat datums niet kloppen.

goed dan, terug naar mijn gletser verhaaltje.ik ben die ochtend begonnen met me in berg kleding hijsen om een uurtje of half negen. en geheel ingepakt kon de tocht beginnen.
ik was die dag al erg blij want het weer, dat besloot de hele dag heel, heel erg mee te zitten. de zon was er heel vaak en de regen van de vorige dagen was even weg. (het regent er erg vaak)
we begonnen met een mooie wandeling langst de rivier die van de gletser afstroomde. dat was al een prachtige intro tot de gletser. na die wandeling gingen we de hoek om waar ik de eerste echte glimp van de gletser heb kunnen zien. dat maakte het al waard, wat gaaf!!!
na een half uurtje lopen mochten we de klim ijzers onderbinden, aan de voet vanm de gletster. het loopt en klinkt echt als in de documantiares ect.
vervolgens de eerste stappen op het ijs gemaakt. ik was eerst nog niet zo op mijn gemak. mij werd verteld , ik als we naar beneden klauterde zo recht op mogelijk moest lopen, want als je voorover hangt dwingt de zwaartekracht je naar beneden. ik zei tegen de gids: ja je bent gek dat ik dat doe, ookal klinkt het logisch mijn hersenen zeggen, nee!!!
hij zei: aan het eind van de trip doe je het met gemak!!! ondanks mijn sceptisch houding moet ik nu toe geven dat dit inderdaad erg klopt :)
onderweg was het prachtig mooie omgeving. ik kon daar wel uren blijven gelukkig had ik toen ook nog een uurtje of 4 te gaan.
na de lunch op een mooi punt halverwege, naar het hoogste punt geklommen.
ik weet niet zeker of ik veel mooier dingen in mijn leven heb gezien.
daarna de afdaling en dat ging erg voorspoedig, ja ik heb zwaar genoten!!!

de volgende dag was gewoon een bus tripje, in een grapig hostel geslapen naast de valei waar lord of the rings 2 begint ( van daag langs het het water waar de hobits over varen van deel 3 gereden)
ook nog even het puzzelpaleis aangdaan, een doolhofke en veel optisch bedrog. erg grappig hoe de opstelling van een ruimte je belazerd, waar door je kop denkt ik word een beetje miselijk. en al die verschillende holografische schilderijen die je gezichtsbedrog verschaffen. daarna nog een heerlijk fruitijsje gedaan.

en nu dan aangekomen in queenie de advonturenstad van zuidelijk halfrond, na men zegt. hier is onder andere het bungy jumpen uitgevonden. ik weet niet of ik zo avondtuurlijk ben of word, dat moet nog maar blijken. wel weet ik dat ik, nu zuidelijker ben dan 95% van de menselijke bevolking en dat de spierpijn in mijn benen van eergister, de afglopen paar dagen niet minder hebben gemaakt, dit is een mooie herindering

  • 03 Februari 2007 - 13:03

    Eljoh:

    Eh man,
    Da's de mooise roos-foto totnutie, Henk... dank :)

    Ik ben zojuist begonnen met een roos-foto-album (had ik eerder moeten doen)... is er een plaats waar alle foto's nog online staan?

    Eljoh

  • 04 Februari 2007 - 06:25

    Petra:

    wouw! Dat klinkt super!!! en de foto's zien er schitternd uit!! Ik verheug me er al op als ik mijn voetstappen mag achterlaten op de gletsjer!!! Geniet nog!!

    groeten, Petra

  • 04 Februari 2007 - 10:21

    Wiekedekoning:

    Dit ijsje is te groot om op te eten, maar wat fijn
    dat je zo hebt genoten.
    Ik wou dat ik heel even met je mee de gletsjer op kon, wat een pracht omgeving Henk.

    Tot Ziens, en Goed Uitkijken! Mama.

  • 04 Februari 2007 - 10:44

    Rudmer:

    Als ik die foto's bekijk is New Zeeland een stuk mooier dan Australië. Goed dat je er nog naar toe gegeaan bent!

  • 04 Februari 2007 - 10:52

    Kees De Koning:

    ik ben in zwitserland ook wel op of in de buurt van een gletsjer geweest maar niet zo met klim- ijzers enzovort, erg gaaf
    wat jij gedaan hebt mooie foto's
    vr gr de ijsman

  • 04 Februari 2007 - 23:40

    Bart-Jan:

    Te gek man! Wie weet ligt die ijsmassa er over 15 jaar niet meer :D Goeie keus dus, Nieuw-Zeeland neem ik aan!

  • 05 Februari 2007 - 13:14

    Dirk-Teun:

    Kom op Henk, ga bungeejumpen, ik zou het ook gedaan hebben ;)

  • 06 Februari 2007 - 18:59

    Paulien:

    Damn.. tziet er allemaal echt geweldig uit Poe! Wat een ervaringen.. Raar hoor. Tijd gaat zo snel.. strakjes kom je alweer naar Ljouwert. Dat wil je niet ;) Tis hier saai!! Polly gaat trouwens naar Pearl Jam/Incubus! Hoe hip :D Heb eigenlijk weinig zinnigs te melden, wou gewoon even 'hoi' zeggen! Spreek je de laatste tijd niet zo vaak meer.. dus dan maar even zo ;) Poetje.. tot snel. Geniet nog even van Nieuw Zeeland!!!
    Dikke kus en kroepsels!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Reisverslagen

Actief sinds 16 Aug. 2006
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 25124

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 05 Mei 2015

Kenia

15 September 2014 - 24 September 2014

Zeeland

25 Juni 2013 - 08 Juli 2013

Ireland

23 Juni 2012 - 05 Juli 2012

Noord Duitsland

24 Augustus 2006 - 20 Maart 2007

Australië & New Zealand

Landen bezocht: